poniedziałek, 15 czerwca 2015

Rok z Klubem Tutusia – pierwsze refleksje

Od roku uczestniczę w projekcie Klub Tutusia. Zatem czas na pierwsze uwagi i wnioski.


Klub Tutusia merytorycznie wspierają inicjatorki projektu – dr Elżbieta Ławczys i dr Faustyna Mounis. Udzielają ważnych i przydatnych rad w zakresie realizacji zajęć, udostępniły też zestaw pierwszych scenariuszy dla grup zabawowych. Projekt pozwala na swobodny dobór środków dydaktycznych, metod i form pracy z dziećmi. A przede wszystkim umożliwia wybór przekazywanych treści nauczania, odpowiadających także zainteresowaniom i ciekawości dzieci. Można opracować autorski plan pracy, a inicjatywa i pomysłowość należą przede wszystkim do prowadzących Klub. Podkreślę, że w przypadku nauczania polonijnego ma to niebagatelne znaczenie. Wszyscy doskonale wiemy, że dzieci muszą chcieć uczyć się języka polskiego. Bez presji i np. tylko obowiązku narzuconego im przez rodziców. A - aby dzieci chciały poznawać kulturę polską i język swoich rodziców, nauka ta bezwzględnie musi im się podobać. Dlatego tak istotne jest innowacyjne rozumienie roli polonijnych nauczycieli, animatorów kultury, a przede wszystkim rodziców – pierwszych dla swoich dzieci kreatorów polskości. Idea i założenia Klubu Tutusia umożliwiają stworzenie ciekawego, a jednocześnie przyjaznego dziecku miejsca spotkań z językiem polskim, kulturą, tradycją, a nawet historią Polski.

Moje innowacje dydaktyczne



  1. Stoliczku, nakryj się!” - warsztaty artystyczne: miejsce kreatywnej pracy dzieci. Tutaj dzieci mogą wycinać, przyklejać, bawić się plasteliną, masą solną itp.

PRZYKŁAD

Krąg tematyczny: KULTURA, TRADYCJA I HISTORIA POLSKI:


  1. Co mi w duszy gra” - warsztaty muzyczno – plastyczne.

PRZYKŁAD

    Prace plastyczne inspirowane muzyką klasyczną - Fryderyk Chopin Walc cis - moll:



  1. Polska Czytelnia - kącik z polską książką.

PRZYKŁAD

Z serii Czytam i rysuję:


  1. Sylabowe wariacje – zabawy sylabami wspomagające naukę czytania, ale także zachęcające dzieci do układania pierwszych prostych rymowanek.

PRZYKŁAD



  1. Główka pracuje! – quizy, krzyżówki i rebusy opracowywane także przez dzieci dla dzieci.

PRZYKŁAD



  1. Teatr – my też się w teatr bawimy!

PRZYKŁAD

Czytamy tekst z podziałem na role – koniecznie z ulubioną pacynką!



Inne pomoce dydaktyczne wykorzystane w realizacji projektu



  1. Dzienniczek wydarzeń jako wsparcie nauki języka polskiego oraz sposób na oswojenie emocji.

PRZYKŁAD

Krąg tematyczny: KULTURA, TRADYCJA I HISTORIA POLSKI


  1. Rozsypanki wyrazowe.

PRZYKŁAD

    a) Praca plastyczna – Lepimy bałwana:

    b) Układanie i czytanie zdań:

  1. Wykorzystanie scenariuszy “Rok z Klubem Tutusia”.

PRZYKŁAD





Oczywiście nie sposób przedstawić tutaj całego, rocznego planu pracy. Podzieliłam się wybranymi, ciekawszymi pomysłami pracy z dziećmi w ramach projektu Klub Tutusia. Nie ukrywam, że już rodzą się nowe inicjatywy. Na pewno będzie to ścieżka regionalna i …? Ale o tym wszystkim w kolejnej relacji z naszego Klubu Tutusia.
Pierwsze urodziny Tutusia!

4 komentarze :

  1. Wspaniały projekt, skazany na sukces. To będzie dobra forma nauki i zabawy :) Powodzenia !

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za taką dozę optymizmu! To działa. Motywuje. A w przypadku dwujęzycznych dzieci wsparcie języka mniejszościowego to prawdziwe wyzwanie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Rewelacyjne prace i pomysły!
    Pierwszy raz słyszę o tym projekcie. Może dlatego, że już jakiś czas nie pracuję w p-lu, a moja mam, która jest przedszkolanką od długiego czasu jest na zwolnieniu.
    Z pewnością tu jeszcze zajrzę jak Oli będzie większy.
    Brawo! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam. W projekcie uczestniczą głównie dzieci polonijne. To wsparcie nauki języka polskiego jako mniejszościowego.

      Usuń