Przekazując
dziecku swój język ojczysty, wieloaspektowo je wzbogacamy. Bo nie
tylko stwarzamy mu możliwość bycia dwujęzycznym, ale również i
dwukulturowym. Zatem – otwartym na inność, odmienność,
różnorodność. Nasze dziecko, poznając różne kultury, zaczyna
rozumieć rzeczywistość z różnych perspektyw kulturowych, uczy
się czerpać korzyści z dwukulturowości (wielokulturowości). Ma
szansę być bardziej tolerancyjnym, wolnym od uprzedzeń i
stereotypów, mobilnym, potrafiącym z łatwością odnaleźć się w
różnych sytuacjach społecznych. Bez wątpienia dwujęzyczne
dziecko zaczyna postrzegać świat w sposób bogatszy. Dlatego warto
zadbać o to, by nasze dzieci mówiły po polsku.
Ciekawą
inicjatywą jest społeczna akcja polonijnego portalu
DobraPolskaSzkola.com.
Nadrzędnym
celem akcji jest nagłośnienie potrzeby rozmawiania w rodzinach w
języku polskim. Zachęcam do zapoznania się z licznymi publikacjami
na temat dwujęzyczności zamieszczonymi na stronie
DobraPolakaSzkola.com. Polecam “Dekalog do nauki języka polskiego
dla polonijnego rodzica”, który znajdziecie tutaj.
Akcja
ta została zainicjowana również we Włoszech. Na stronach
polskojęzycznego pisma “Nasz Świat” w zakładce “W naszym
domu mówimy po polsku” znajdują się artykuły dotyczące
dwujęzyczności i dwukulturowości, np. ten.
Sama,
aktywnie zaangażowana w akcję, zachęcam do mówienia do dzieci po
polsku, a najlepiej do rozmawiania z dziećmi po polsku!
Blog
“Elena po polsku” wspiera akcję “W naszym domu mówimy po
polsku!"
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz