Od
roku uczestniczę w projekcie Klub Tutusia. Zatem czas na pierwsze uwagi i wnioski.
Klub
Tutusia merytorycznie wspierają inicjatorki projektu – dr Elżbieta
Ławczys i dr Faustyna Mounis. Udzielają ważnych i przydatnych rad
w zakresie realizacji zajęć, udostępniły też zestaw pierwszych
scenariuszy dla grup zabawowych. Projekt pozwala na swobodny dobór
środków dydaktycznych, metod i form pracy z dziećmi. A przede
wszystkim umożliwia wybór przekazywanych treści nauczania,
odpowiadających także zainteresowaniom i ciekawości dzieci. Można
opracować autorski plan pracy, a inicjatywa i pomysłowość należą
przede wszystkim do prowadzących Klub. Podkreślę, że w przypadku
nauczania polonijnego ma to niebagatelne znaczenie. Wszyscy doskonale
wiemy, że dzieci muszą chcieć uczyć się języka polskiego. Bez
presji i np. tylko obowiązku narzuconego im przez rodziców. A - aby
dzieci chciały poznawać kulturę polską i język swoich rodziców,
nauka ta bezwzględnie musi im się podobać. Dlatego tak istotne
jest innowacyjne rozumienie roli polonijnych nauczycieli, animatorów
kultury, a przede wszystkim rodziców – pierwszych dla swoich
dzieci kreatorów polskości. Idea i założenia Klubu Tutusia
umożliwiają stworzenie ciekawego, a jednocześnie przyjaznego
dziecku miejsca spotkań z językiem polskim, kulturą, tradycją, a
nawet historią Polski.
Moje
innowacje dydaktyczne
- “Stoliczku, nakryj się!” - warsztaty artystyczne: miejsce kreatywnej pracy dzieci. Tutaj dzieci mogą wycinać, przyklejać, bawić się plasteliną, masą solną itp.
PRZYKŁAD
Krąg
tematyczny: KULTURA,
TRADYCJA I HISTORIA POLSKI:
- “Co mi w duszy gra” - warsztaty muzyczno – plastyczne.
PRZYKŁAD
- Polska Czytelnia - kącik z polską książką.
Prace
plastyczne inspirowane muzyką klasyczną - Fryderyk Chopin Walc cis
- moll:
PRZYKŁAD
Z
serii Czytam i rysuję:
- Sylabowe wariacje – zabawy sylabami wspomagające naukę czytania, ale także zachęcające dzieci do układania pierwszych prostych rymowanek.
PRZYKŁAD
- Główka pracuje! – quizy, krzyżówki i rebusy opracowywane także przez dzieci dla dzieci.
PRZYKŁAD
- Teatr – my też się w teatr bawimy!
PRZYKŁAD
Czytamy
tekst z podziałem na role – koniecznie z ulubioną
pacynką!
Inne
pomoce dydaktyczne wykorzystane w realizacji projektu
- Dzienniczek wydarzeń jako wsparcie nauki języka polskiego oraz sposób na oswojenie emocji.
PRZYKŁAD
Krąg
tematyczny: KULTURA,
TRADYCJA I HISTORIA POLSKI
- Rozsypanki wyrazowe.
PRZYKŁAD
- Wykorzystanie scenariuszy “Rok z Klubem Tutusia”.
a)
Praca plastyczna – Lepimy bałwana:
b)
Układanie i czytanie zdań:
PRZYKŁAD
Oczywiście
nie sposób
przedstawić
tutaj całego,
rocznego planu pracy. Podzieliłam
się
wybranymi, ciekawszymi pomysłami
pracy z dziećmi
w ramach projektu Klub Tutusia. Nie ukrywam, że
już
rodzą
się
nowe inicjatywy. Na pewno będzie
to ścieżka
regionalna i …? Ale
o tym wszystkim w kolejnej relacji z naszego Klubu Tutusia.
Pierwsze
urodziny Tutusia!
|
Wspaniały projekt, skazany na sukces. To będzie dobra forma nauki i zabawy :) Powodzenia !
OdpowiedzUsuńDziękuję za taką dozę optymizmu! To działa. Motywuje. A w przypadku dwujęzycznych dzieci wsparcie języka mniejszościowego to prawdziwe wyzwanie.
OdpowiedzUsuńRewelacyjne prace i pomysły!
OdpowiedzUsuńPierwszy raz słyszę o tym projekcie. Może dlatego, że już jakiś czas nie pracuję w p-lu, a moja mam, która jest przedszkolanką od długiego czasu jest na zwolnieniu.
Z pewnością tu jeszcze zajrzę jak Oli będzie większy.
Brawo! ;)
Zapraszam. W projekcie uczestniczą głównie dzieci polonijne. To wsparcie nauki języka polskiego jako mniejszościowego.
Usuń